A vásárlók és pénztárosok előtt nézte meg a vevők táskájának a tartalmát egy biztonsági őr az egyik szolnoki áruházban. Sajnos abban a helyzetben az őr nevét elfelejtették megjegyezni a vevők. De vajon mihez van joga egy biztonsági őrnek? A kérdésre egyértelmű válasz adható.

 

— Alighogy beléptünk az áruházba, csipogni kezdett a biztonsági rendszer, mire a biztonsági őr ott helyben megkért minket, hogy legyünk szívesek megmutatni a táskánk tartalmát — panaszolta honlapunknak a törökszentmiklósi Sz. Andrea. — Nagyon meglepődtünk, hiszen alighogy beléptünk az utcáról máris lopással vádoltak bennünket. Mindenesetre teljesítettük a termetes ember kérését. Próbáltuk kitalálni, hogy mi csipoghat. Meg is kérdeztem az őrt, hogy nem lehet-e a fülbevalóm, vagy valamelyik fém csat a ruhámról. Ám ő egyfolytában valamilyen kódról beszélt, persze végül nem talált semmit — folytatta a hölgy.

 

— Azt hiszem nem meglepő, hogy ezek után bár szétnéztünk a boltban, de vásárolni már nem nagyon volt kedvünk. Így elég hamar úgy döntöttünk, hogy inkább tovább is indulunk. Azonban még mielőtt a biztonsági kapuhoz értünk volna, az őr közölte, hogy ő bizony szeretné még egyszer megnézni a táskánk tartalmát. Ez már nagyon megalázó volt a számunkra, ráadásul a pénztárosok el is kezdtek nevetni rajtunk, a többi vásárló pedig kíváncsiskodva figyelte, hogy mi történik. Nem tudom pontosan, hogy mi tartozik egy ilyen biztonsági őr munkakörébe, de nekünk ez több volt a soknál. Az biztos, hogy abba az üzletbe nem megyünk be még egyszer. Panaszt emiatt nem tettünk és sajnos az őr nevét sem jegyeztük meg, hogy ezt később megtehessük.

A történtek felvetik a kérdést, vajon meddig mehet el a bolt biztonságát felügyelő személy?


— Azt rögtön le is szögezném, hogy a boltba befelé menet semmiképpen sem vizsgálhatja meg a vásárló táskáját a biztonsági őr, azonban ha más boltból származó áru van a táskájában vagy csomagjában, azt célszerű bemutatni a későbbi nézeteltérések elkerülése érdekében— válaszolta kérdésünkre Mucsi János, a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara Jász-Nagykun-Szolnok megyei titkára. — Amennyiben az őr, valamint a bolt dolgozói úgy látják, hogy valaki alaposan gyanúsítható azzal, hogy elrejtett valamiféle árut, akkor a pénztártól való távozás után van lehetőség a vevő csomagjának, ruházatának átvizsgálására. A gyanúsított személyt udvariasan meg kell kérni, hogy fáradjon egy kijelölt külön helyiségbe, ahol a biztonsági őr tanúk jelenlétében megkérheti a személyt, hogy mutassa meg a táska tartalmát, illetve ruházatának zsebeiből rakja ki a benne találhatóakat. Azonban nem nyúlhat sem a vevő csomagjaihoz, sem magához a vevőhöz és nem is kérheti meg, hogy vetkőzzön le. Ha a vásárló a kérés ellenére nem teljesíti a biztonsági őr kérését, akkor az rendőrt hívhat, aki a szükséges intézkedést a továbbiakban megteszi — mondja a titkár.

— Ha az őr megszegi a szakmai szabályokat és túllép a saját munkakörén, a vevő panasszal élhet. Kérheti a panaszkönyvet, vagy felkeresheti a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamarát. Ilyen esetekben etikai eljárás kezdeményezhető a biztonsági őr ellen. Panasz esetén azonban jó, ha vannak tanúk is, akik igazolni tudják, hogy az őr megszegte a rá vonatkozó szabályokat.

 

Cikk forrása:

http://www.szoljon.hu/jasz-nagykun-szolnok/kozelet/az-utcarol-belepve-azonnal-lopassal-vadoltak-a-vevoket-207802

 

Szerző: EdinaEdina  2010.07.27. 06:52 1 komment

Címkék: vagyonvédelem bolti őrzés

A bejegyzés trackback címe:

https://edinaoldala.blog.hu/api/trackback/id/tr942179077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Robroy 2010.12.03. 16:31:38

Ha lehet akkor kommentállom ezt a helyzetet, én mint biztonsági őr. A legtöbb boltban, a szabályos eljárás nem is kivitelezhető, mert nincs kézi detektor az üzletben, így ha be is kísérné az őr a kedves vásárlót, nem tudná megkeresni a jelző rendszerint lágy etikettet. Én pl egy olyan üzletben dolgozom, ahol pont ugyanez a helyzet, az úgynevezett kijelölt helyiség pedig a bolt túlsó végén van. A szolgálati utasításban járőrözés szerepel, így nem kötelességem állandóan a bejáratnál tartózkodni. Most épp azért fogott perbe egy ügyvédnő, mert amikor jelzett befeléjövet neki a rendszer, ő besétált, (a járőrörözésből adódóan én kicsit később értem oda az áruvédelmi kapuhoz, tehát nem ellenőrizetem befelé...), kifelé viszont ellenőrzésnek vetettem alá, az áruvédelmi kapu ismételt jelzése miatt. mivel a fent említett okokból nem kísértem hátra, így elkértem a táskáját, amit kinyitás, turkálás nélkül, csak átlendítettem a jelzőkészüléke, ő közben egyfolytában morgott velem, sőt bőszülten kiabált, hogy nyugodtan turjam ám szét a holmiját, holott erről szó sem volt, és annyit kértem tőle hogy hadd nézzem meg a kabátját, amit úgyszintén átlendítettem a kapun zsebelés nélkül. mivel mondta a magáét, már nem folytattam tovább az eljárást, nem vetkőztettem volna tovább ahogy ő állította, vissza nem trthattam elengedtem. majd fél óra múlva visszajött a férjével és panaszt emelt a boltvezetőnél, és megfenyegetett engem, hogy ő ezt nem hgyja annyiban és jogi útra tereli az incidenst, de akkor búcsút mondhatok az állásomnak, vagy ha hajlandó vagyok akkor egyezzünk meg egy kártérítési összegben. Gondolkodási időt adott, megadta a számát, hogy hívjam fel ha döntöttem. ennek én nem tettem eleget...ugyanis NINCS JOGA MEGZSAROLNI, még egy magát atyaúristennek képzelő ügyvédnek sem. Szerintem.
süti beállítások módosítása